Veel mensen voelen dat hun lichaam ze in de steek heeft gelaten. Pijn en de effecten van trauma kunnen ervoor zorgen dat je je lichaam als vijand gaat zien. De waarheid is, dat lichaamspijn er niet is om mensen pijn te doen of ellende te veroorzaken, het is er om je te helpen. Het is een signaal van het lichaam en vertelt je dat je uit balans bent. En wat veel mensen doen is de pijn negeren, de- ‘tanden op elkaar en niet zeuren’- mentaliteit. Daarmee druk je de pijn weg en vererger je de situatie vaak alleen maar, je laat daarmee je lichaam in de steek in plaats van andersom.

Door te leren je bewust te worden van de signalen van je lichaam, kun je je lichaam geven waar het om vraagt om gezond en in balans te zijn. Luisteren naar de boodschappen die jouw lichaam je geeft, kan het ervaren van lichaamssensaties veranderen, wat kan leiden tot krachtige transformaties en bevrijding. Bevrijding van fysieke, emotionele en/of energetische pijn.

Wat kun je zelf al doen?

Nu leven we in een maatschappij met wandelende hoofden, zoals ik het vaak noem. Weinig mensen zijn echt aanwezig in hun lichaam, mede door de snelheid waarop geleefd word. Een eerste stap om überhaupt bewust te worden van jouw lichaamssignalen is vertragen. Elke dag een moment inbouwen om zuiver en alleen met jezelf te zijn en in te checken bij jezelf, jouw lichaam.

  • Ga op een fijne rustige plek zitten en zet een timer op 10 minuten, dat kan al voldoende zijn. Dit mag natuurlijk ook langer.
  • Je haalt dan een paar keer diep adem en voelt hoe je met elke uitademing dieper in je bekken zakt. Op een gegeven moment vertraagt je ademhaling.
  • Vervolgens ga je je lichaam in kaart brengen, door je hele lichaam langs te gaan vanuit nieuwsgierigheid, zonder het te willen veranderen en je voelt waar je vitaliteit ervaart in je lichaam.
  • De volgende stap is te gaan voelen waar je nog geen bewustzijn ervaart in je lichaam zonder hierover te oordelen. Vaak ervaren mensen een heel druk hoofd, maar amper bewustzijn in hun lichaam. Dan is dat wat er is. 

Door elke dag deze oefening te doen zul je merken dat er al verandering in jezelf zal plaatsvinden. Deze oefening een keer doen kan heel fijn zijn, maar kun je vergelijken met een keer hardlopen per maand, daar bouw je geen goede conditie mee op. Maak met jezelf een afspraak, en hou je hier dan ook aan, om dit dagelijks te doen voor een bepaalde periode (minimaal 10 dagen om verschil te ervaren).

Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Wil je meer lichaamsbewustwording cultiveren, je lichaamssignalen leren herkennen, en/of wil je nu eindelijk af van die voortdurende lichaamspijn, dan wil ik je hier met alle plezier bij helpen. Meer informatie over wat ik doe kun je elders terugvinden op mijn website en je kunt mij ook altijd contacteren via het contactformulier als je op zoek bent naar specifieke informatie of als je specifieke vragen hebt.

 

Warme groet,

Manon